onsdag 30 april 2008

Skön kväll ute på trappan





Igår kväll var det så varmt och skönt ute. Jag och Sebastian gick ut och tittade på "vår" rådjurshona som är högdräktig som gick och betade i trädgården. Den är så tam så den stannade kvar och lät oss sitta och titta en bra stund. Sebastian satt i bara t-shirt fast än klockan var 19.45. "Ska vi gå in och göra välling till dig?" frågade jag. "Kan du gå in och fixa länning?" svarade Sebastian. Sedan satt vi ute och Sebastian åt välling och vi lyssnade på kvällsfåglarna. Det var en härlig kväll, avgjort mycket bättre än att sitta framför TVn som vi brukar.
En annan sak också, Sebastian badade tidigare på kvällen. Han brukar försöka vägra till en början och sedan tycker han ju att det är roligt och vill inte gå upp sedan istället. Igår var inget undantag, han ville inte bada till en början. Protester lades in först, inkl. gnäll och ilska, och slutligen resignation. "Fasen också" svor lilla ängla pojken när han insåg att det protesterna inte fungerade. Jag blev först förvånad (han har aldrig svurit förut) sedan gjorde jag mitt bästa för att inte börja skratta eller reagera på hans tilltag, det lät ganska dråpligt. Jag skulle tro att han har lärt sig från dagis och tror och hoppas att svärandet inte ska bli en vana! 
En annan sak han har lärt sig från dagis är Norska! Jag skulle tro att hälften av barnen där pratar norska. Ord som "Jej" (istället för jag) och "like" (istället för lika) säger han emellanåt samt en massa andra ord som vi förstår ibland och ibland inte... Det är roligt tycker jag att han får lära sig ett annat språk på sitt svenska dagis.


Inga kommentarer: