torsdag 17 april 2008

En hälsning från Göteborg!












Nu är jag i Göteborg, i botaniska trädgården. Det är alldeles fantastiskt så här års med vitsippor, körsbärsträd som blommar och allt annat vackert som kommer upp ur jorden. Som vanligt är våren mycket tidigare här i Gbg än i Strömstad och det är så härligt att komma hit och få en försmak av våren.
Anledningen till att jag är här är att jag ska hälsa på mina kompisar här och ikväll ska vi gå på opera! Vi ska se MacBeth. Det ska bli roligt, jag älska opera!
Jag kom i morse, men alla jobbar förståss idag på dan så jag har strosat på stan själv och shoppat lite. Sedan har jag prommenerat i Botaniska trädgården och ätit sushi till lunch på en bänk i solen. Nu är jag i biblioteket som ligger i universitetets byggnad i trädgården. Det är häftigt att vara tillbaka här, där allt började för många år sedan. Det var just här som jag var på upprop min allra första dag på biologiprogrammet. Jag kommer ihåg det väl, det var stort för mig! Vilken naiv entusiasm man hade då, allt som hade med biologi att göra var så vansinnigt intressant i början :-) Jag är nog fortfarande lika intresserad egentligen, men det är på ett annat sett... jag vet inte om jag kan förklara...
Sedan har det varit en nostalgitripp att åka spårvagn genom stan också. Jag har liksom inte varit så mycket här sedan vi flyttade, och när jag varit här så har jag bara umgåtts med mina vänner här. Idag är första gången jag är ensam i Gbg sedan flytten, då får man lite mer utrymme för tankar...
Jag har så mycket minnen från Gbg, både bra och dåliga -men de dåliga har en tendes att blekna i minnet. Åren i den här stan var så händelserika och har påverkat mig som person så mycket. De bästa minnena är förstås från Sebastians första år i livet. Göteborg kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta!
Planen framöver är att träffa Lale och Karin vid 17.30 och gå och äta middag. Operan börjar 19.30. Efteråt ska jag följa med Karin hem och sova där. Imorgon har jag inget speciellt plannerat på dagen, men det blir nog inga problem att hitta på något roligt! Vid 16-tiden ska jag till Sara och Per och Alvin. Vid 18-tiden så kommer nog Thomas och Sebastian (de åker till Gbg direkt efter dagis och jobb). Vi ska vara hos Sara, Per och Alvin över natten och på lördag åker vi och hälsar på Lale. Karin kommer också dit. Sedan så åker vi hem på lördag eftermiddag.
Ha det gott!

Inga kommentarer: