torsdag 26 juni 2008

Räkfrossa!

Igår bjöd labbet på räkfrossa och samkväm på kvällen. Jag åt förstås inga räkor, men hade trevligt ändå. Räkorna är riktigt färska vill jag lova, de levererades direkt från havet till Tjärnös brygga samma dag. För er som känner er sugna så kan jag utlova att det ska bli en riktig Tjärnö-räkfrossa efter min disputation (men ni får ge er till tåls i ca 4 år är jag rädd!). 
Bland det bästa med att jobba som forskare är stimulansen att få vistas i en akademisk miljö. Dagligen så träffar man fantastiskt begåvade människor och igår satt jag mitt emot de här två begåvade unga killarna som syns till vänster i bild. De har just tagit studenten och gjort ett projektarbete på Littorina med genetiska analyser. De vann pris för bästa svenska projektarbetet och sedan kom de på andra plats i en internationell liknande tävling i USA. De var verkligen otroligt ambitiösa och duktiga, och det var inspirerande att prata med dem. Nu ska de gå direkt på molekylärbiologiska programmet och jag skulle inte bli förvånad om de en vacker dag får nobelpriset :-)
Så här vacker var kvällen på Tjärnö när jag åkte hem efter festen.
Och här är Leo som flyttat in i Chess transportbur. Leo har ju välkomnat Chess i familjen på ett storslaget sätt (för att vara katt alltså) och kanske beror det på alla fina inflyttnings-presenter som Chess hade med sig. Förutom den mysiga buren så hade Chess en fin klätterställning som Leo genast tog i besittning och så den goda lyx-maten förstås. Galadriel tyckte att leksakerna var det bästa. 
Chess, han verkar vara nöjd med det som fanns här. Han sover helst under överkastet i gästsängen och på övervåningen så har han fått ett eget rum, det lilla rummet som ska bli Sebastians en vacker dag. Chess gillar det rummet och ligger där och sover på nätterna.
På dagarna är han på gos-humör och vill gärna gosa när jag sitter framför datorn och jobbar. Igår låg han bredvid och tittade intresserat när jag rörde muspekaren över skärmen. Jag försöker förklara för honom att bästa gos-tiden är på kvällen när vi sitter i soffan, men han är ju så söt så han FÅR störa mig lite ändå :-).

Inga kommentarer: