onsdag 10 september 2008

Galicien fortsättning

I Galicien finns allt, till och med en staty av en Littorina! Den var vi självklart tvungen att stanna och titta på påväg till en utflykt. 
Här var utflyktens mål, La Guarda. Det var resterna av en stad som byggdes högt uppe på ett berg för 4000 år sedan. Husgrunderna finns fortfarande kvar och det var mäktigt att se den högt belägna byn. Det sades att dess innevånare blev ockuperade och istället för att ge sig så hade man en stor fest och slutade den med att ta sina liv.
Högst uppe på berget låg en restaurang med utsikt över Portugal. Där åt vi en festmåltid, med dignande skaldjursfat som förrätt. 
Här ser vi mötets värd Emilio tillaga en Galicisk bål som får brinna medan en besvärjelse uttalas. Det är Mark som får den äran att läsa upp den engelska översättningen.
Här är "Littorina-discot" i full gång. På bilden syns representanter från Spanien, Sverige, Ryssland, USA, Kanada, Singapore och Tanzania.
Spanien-resan har verkligen varit lyckad. Jag har lärt mig MYCKET och fått många viktiga kontakter som kommer att leda till ytterligare resor fram över. Jag har bland annat fått en inbjudan till USA som jag absolut ska tacka ja till. Och så är jag sugen på att åka till Tanzania och hälsa på min nya vän Rose.
Jag ser redan fram mot nästa Littorina-möte i St Petersburg om 3 år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag äar så stolt över dig min dotter!!! Ja, du är pappas också naturligtvis man han har inte hunnit läsa detta än, men jag lovar att även han blir imponerad över din framfart i forskarbranschen.
Som vanligt börjar snålvattnet rinna när jag ser skaldjursbuffén men det är framför allt dina framgångar som jag kommer att minnas! Mamma

Anna Andersson sa...

Jag är också stolt över dig Sara! Så himmla kul att få så bra respons på ditt arbete - och jag kan förstå att det måste kännas givande att träffa så många duktiga forskare. Viktiga kontakter att ha i framtiden är det ju också :)