torsdag 10 september 2009

Rapport från Lund

Nu är jag alltså i Lund och njuter av sommaren som fortfarande råder här nere. Det är en härlig stad med stark prägel av universitet och studenter. Gamla pampiga universitetsbyggnader finns det gott om, på bilden ovan står jag framför Universitetsbiblioteket. Det är en härlig blandning av nationaliteter både i min klass och inom hela universitetet och jag talar mer engelska än svenska på dagarna här i Lund. Bra övning alltså! Kursen är ganska intensiv och mycket intressant, jag är glad över att vara här. Imorgon åker jag till Landskrona för att hälsa på en gammal vän som flyttat dit och på lördag drar jag vidare till Helsingborg för att hälsa på andra vänner. På måndag morgon planerar jag att åka från Helsingborg efter kursen på måndag ska jag träffa min gudmor Karin som jobbar i Lund. Tillsammans ska vi åka till hennes hus där jag kommer att spendera måndag natt. Det ska bli skönt att slippa bo på hotell några dagar, man lessnar på det också efter ett tag...
Igår var jag och några kurskamrater in till Lund på after work. Vi passerade domkyrkan och beundrade inte den ful-snygga kolossen till kyrka, utan en pytteliten ormbunke (se bild nedan) som växte mellan dess stenar. Den var mycket sällsynt fick vi veta och om man tvättade fasaden så dröjde det 50 år innan den kunde etablera sig igen. Sådant får man veta när man går ut med biologer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas att du får en trevlig helg i Skåne. När du är i Helsingborg kan du ju tura över till Helsingör och handla. Ost, öl, vin och sprit har i alla fall tidigare varit billigare i inköp där.
Häla till Karin från oss när ni träffas på måndag.
Kul med bilderna på Sebastian och hästen!
Kram mamma