onsdag 25 februari 2009

En annorlunda stad

Böcker och kaffe, det var mitt mål för eftermiddagen när jag tog spårvagnen in till stan. För mig som lever i en stad där bokrean ännu inte är ett begrepp så känns det extra härligt att få välja och vraka bland bokaffärer i Göteborg. Tursamt nog så hittade jag både böcker och kaffe på första bokaffären som jag var in på. Sedan strosade jag vidare genom staden och tittade in på flera bokaffärer som jag passerade. 
Det är märkligt att vara tillbaka i den här för mig välkända staden som jag bodde i under 6 år. Allt är sig likt, men ändå så annorlunda! Jag är annorlunda i den här staden nu, eftersom den inte längre är en del av min vardag. Jag känner fortfarande värme för Göteborg och samtidigt vemod över tiden som har passerat. Minnen färgade av nostalgi är för alltid förknippade med den här staden. Åren i Göteborg var mycket lyckliga! Samtidigt så är vi ju också lyckliga där vi är nu, vi lever ju vår dröm nu i Strömstad. Ändå längtar jag till Göteborg ibland, men bara när jag är här -aldrig när jag är hemma konstigt nog.

1 kommentar:

Anna Andersson sa...

Härligt ändå att du har så pass nära till Göteborg!

Jag planerar mitt första(!!) besök i Göteborg till sommaren. Skall flyga från Göteborg när jag skall till Österrike i mitten av juni (samma ställe som ifjol, med fjällvandring). Hoppas på att hinna med att se lite av staden (Göteborg) då. Annars så lockar så klart Gothenburg horse show nästa vår :)