måndag 15 mars 2010

Recept på sås till varmröktlax

Här kommer receptet (Gunnar) som eftersöktes. Vidare kan jag berätta att det är fin väder här, strålade vårvinterväder. Jag har åkt längdskidor ute på åkern utanför huset både lördag och söndag. Sebastian är förkyld idag så jag är hemma med honom. Han nyser och hostar men verkar trots allt ganska pigg och har druckit en smothie och en kopp honungs-te till frukost. Jag har bokat resa i helgen för mig och Sebastian. Torsdag 25/3 åker vi till Sthlm för faster Viviannes begravning. Det känns bra att kunna åka dit, och att det gick att lösa så att Sebastian åker med mig. Han kommer att vara med sin farbror Håkan när jag är på begravning på fredagen. Det blir en hel helg där så vi hinner träffa familjen där och Sebastians båda gudföräldrar (Håkan och Karin). På söndagen så flyger vi till ÖSD med Hannas familj och blir där tills efter påskhelgen.

Ninonsås:
0,5 st

gul lök
1,5 dlvatten
0,5 stgrönsaksbuljongtärning
3 dlgröna ärter
1 dlmajonnäs
1 dlgräddfil
2 tskpepparrot
0,5 tsksalt

Gör såhär:
Ninonsås: Skala och klyfta löken. Koka upp vatten och lägg ner buljongtärning, lök och ärter. Låt det koka ca 5 minuter utan lock.
Häll bort buljongen och kör ärter och lök i en matberedare eller mixer. Låt det kallna.
Blanda lök och ärtpurén med majonnäs och gräddfil. Smaka av med pepparrot och salt.

Inga kommentarer: