lördag 9 januari 2010

Snart bär det av till Mocambique!

First to Steve, Erica and Charlie: It is nice to hear that you guys read my blog and very impressive that you understand Swedish! I will try to update it a little more often, but that have been a goal for me for several months now...

Kanske blir det en liten rapport från Mocambique i slutet av januari när vi återkommer till civilisationen Maputo. Vi åker på fredag och kommer att vara på en liten ö utanför Mocambiques kust i två veckor. Där finns inget internet och nästan ingen mobiltäckning, så det blir svårt att kommunicera därifrån. Sedan kommer vi spendera en natt i Maputo innan vi drar vidare till Sydafrika och för safari i Krugerparken. Där kommer vi resa omkring i 4 dagar mellan olika camps. Resan avslutas med 2 dagar i huvudstaden Maputo.
Det kommer att bli ett riktigt äventyr!
Jag har packat färdigt eftersom jag åker till Lund på måndag. Jag ska vara där på möte till torsdagen då jag åker till Göteborg och sover där en natt. Sedan blir det alltså avfärd på fredag eftermiddag.

I Krokstrand är det riktigt kallt. I morse var det -23 grader, vilket är ca 10 grader kallare än tidigare köldrekord under våra 3 år här. Veden går i en väldig fart, det är inte så lätt att hålla värmen i ett sådant här gammalt hus när det är så extremt kallt. Luftvärmepumpen är inte heller så effektiv i dessa temperaturer så det gäller att elda hela dagarna. Jag hoppas att vi kan få tag i ved imorgon så Thomas och Sebastian kan hålla värmen här när jag är borta. Jag kommer dock ha det motsatta problemet. I Mocambique är det 30 grader varmt idag och den prognosen verkar kunna hålla i sig för nästa vecka och den därpå.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hoppas att du får det riktigt bra på ditt stora äventyr. Var rädd om er och ha det så bra. Själv drar jag på torsdag ner till Las palmas med Vivi
(brorsbarn). Det blir skönt med lite värme
Kram Maria A

Anna-Britt sa...

Ja ha det så bra Sara på din resa. Det låter intressant och spännande. Lycka till!